Bikinisæsonen kommer tættere og tættere på. Skræmmende? Det synes vi også.

Derfor har vi allieret os med Ditte Haakon, der er Cand. Scient. i Human Ernæring, og spurgte hende om de bedste tricks til at få flad mave.

1) Spis reglmæssigt!
Den allerstørste fejl folk gør, er at spise for lidt. Eller i hvert fald for få gange. Mange går 5-6-7 timer mellem frokost og aftensmad. Det er på ingen måder hensigtsmæssigt i forhold til at slanke sig.
Det er vigtigt fordi de booster dit stofskifte og holder dit blodsukker stabilt.
Spis gerne hver 3.-4. time. Og sørg naturligvis for at spise noget ordentligt. En cupcake er selvsagt ikke noget der holder dit blodsukker i skak.

2) Hold dig fra sukker!
Helst fuldstændigt. Jo mindre sukker du indtager, jo lavere vil dit insulinniveau være. Jo lavere dit insulinnivaeu er, jo højere vil dit glucagon-niveau være. Glucagon er et hormon, og din allerbedste ven i kampen på en flad mave, det lever nemlig blandt andet af alt det gode fedt du har rundt om maven.

Så altså. Jo tættere på 0 gram sukker du kan komme, jo lavere insulinniveau og højere glucagon-niveau. Jo tættere kommer du på at få flad mave.

3) Tyg, tyg, tyg!
Jo mere du tygger din mad, jo mindre vil du opleve at blive oppustet og få luft i maven.
Det er et rigtig vigtigt bud at have med, når man gerne vil have en fladere mave. Fordøjelsen starter så snart du putter maden i munden, så sørg for at tygge maden rigtig godt igennem – så har du gjort en stor del af jobbet.

4) Brug mindre tid på mavebøjninger!
Ja, det lyder dumt. Men faktisk er det slet ikke der du skal begynder.
Det vigtigste er kosten, derefter cardio, så muskelopbygning og sidst maveøvelser.

Faktisk foreslår jeg 30 minutters cardio 3-5 gange om ugen, muskelopbygning i 15 minutter 3-4 gange ugentligt, og kun 5 minutter maveøvelser 3 gange om ugen. Hvis du følger dette, skal du nok snart opnå at få flad mave.

5) Hold dig fra salt!
Rigtig mange danskere bruger salt til maden – mange også alt for meget salt.
Naturligvis skal vi have krydderier i vores mad. Men sørg for at bruge en naturlig havsalt, fremfor almindelig bordsalt. Naturligt havsalt indeholder nemlig mindre sodium, hvilket får dig til at blive oppustet.
Hold dig desuden helt fra soya. Sodium indholdet i dette er alt for højt. Eksperimenter i stedet med forskellige former for krydderier. Lav en lille tomatsalsa eller lign. Eller krydr med lidt cayenne peber, det har i øvrigt også positiv virkning på dit stofskifte.

6) Spis de rigtige fødevarer!
Der findes rigtig mange fødevarer der har en fantastisk virkning, både på kroppen generelt, men i særdeleshed hvis du vil slankes om maven. Nødder, avokado, grapefrugt, olivenolie og mange flere. Vi laver et særskilt indlæg om dette senere.

7) På med handskerne!
Hvis man ellers er til den slags, er boksning en af de allermest effektive metoder til en slank mave. Når du ‘bokser’ træner du hele din maveregion, og det går altså rigtig stærkt med at slanke maven og få flad mave.

8) Spis tit, men lidt!
Endnu en af de ting danskere desværre er alt for gode til! Vi spiser for meget, og laver for lidt. Det er vigtigt at spise ofte, som beskrevet ovenover. Men det er vigtigt ikke at spise for meget.
Det kan indimellem være en ok metode at ‘tælle kalorier’ – for det er selvfølgelig vigtigt man ikke får for mange. MEN, det er langt vigtigere at se på hvilke madvarer du indtager. Du kan altså ikke drikke en cola og tænke, så har jeg bare x-antal færre kalorier idag. Dit blodsukker ryger lige i luften, og du ødelægger alt det gode du har kæmpet for resten af dagen.

9) Ud i den friske luft!
Det er super super vigtigt at du hver dag kommer ud i den friske luft – få rørt dig lidt. Det giver et meget bedre humør, og en god kampgejst.

10) Drik vand! MEGET!
Det vidste vi selvfølgelig godt. Men det er alligevel vigtigt at understrege. Vand er det allervigtigste våben mod de overflødige kilo. Drik 2-2,5 liter dagligt. Det udrenser, holder dig kvik og vågen og har faktisk kun gode egenskaber for din krop.

Held & lykke – og vi ses på stranden 😉