Fertilitet og koster hænger unægteligt sammen.
Samtaler om frugtbarhed er dog ofte et emne der kan skabe mange forskellige reaktioner blandt mennesker, fertilitetsspørgsmål kan have enormt forskellige betydninger for hver enkel, og det kan være et ømt emne at bevæge sig ind på.

Fertilitet og kost hænger sammen, det kan vi ikke benægte. Men hvordan hænger det sammen? Hvad er godt at spise? Og hvad skal man holde sig fra, hvis man prøver at blive gravid. Det svarer vi på her, hvor du finder vores top 10, når det kommer til fertilitet og kost.

Der kan være forskellige grunde til interessen for fertilitet: måske er du en kvinde i 30’erne / 40’erne, der tænker på at starte en familie; måske er du i 20’erne og lider af smertefulde og uregelmæssige menstruationer, som i dag er et stort problem blandt unge kvinder; eller det kan skyldes en oplevelse som abort(er), en prøvelse der desværre berører mange af vores liv, enten direkte eller indirekte.

Uanset hvad der er din bevæggrund for at søge råd om fertilitet og kost, er det aldrig en dårlig ide at se på sine spisevaner og det man indtager. ‘Du er hvad du spiser’ har i mange år været et mantra der nærmest er kørt på repeat. Men, om man vil det eller ej, så har kosten en kæmpe betydning for, hvordan vores krop fungerer. Menstruation og fertilitet er ingen undtagelse her.

Hvordan spiller mad en rolle i fertiliteten?

Fødevarer brydes ned i en række forskellige ting, herunder mikro og makro næringsstoffer.
Vi skal være opmærksomme på, at nogle fødevarer / drikkevarer kan udløse eller hæmme betændelse i kroppen. Så en fertilitets-venlig kost handler om at skabe balance i kroppen, nære kroppen, balancere hormoner og give kroppen de nødvendige næringsstoffer til at udføre sit arbejde.
Tarmen er en konge når det drejer sig om frugtbarhed – det er her, at de nødvendige næringsstoffer nedbrydes og absorberes, og tilpasser hvad din krop skal bruge lige nu.
Visse næringsstoffer spiller en vigtig rolle i at skabe sunde æg og sæd, som derefter fortsætter med at skabe en sund og rask baby.
Så det giver altså kun mening at spise godt og give vores kroppe en hjælpende hånd, uanset hvilket mål du har med din krop og fertilitet.

Skal jeg opgive alle de fødevarer jeg elsker?

Uanset hvilken ernæringsekspert du spørger, vil du modtage forskellige råd.
Fælles for dem er, at man skal holde sig til at spise ‘det rigtige’ størstedelen af tiden – men dog stadig tillade sig selv at nyde lidt af ‘det forbudte’ i ny og næ, dog uden at gå amok.
Det drejer sig om balance, og ikke om at følge strenge planer og regler – det vil altid gå galt.

Hvilken slags mad skal jeg undgå?

Fødevarer, der skaber betændelse, skyder blodsukkeret i vejret, forstyrrer tarmbakterier eller forstyrrer hormoner;

  • Overdreven brug af alkohol
  • For meget rødt kød
  • Forarbejdede fødevarer – frisk er altid bedst, når det er muligt
  • Overdreven fisk med indhold af kviksølv, så som tunfisk og sværdfisk
  • Overdreven sukkerholdig mad og drikkevarer, der kan forstyrre blodsukkeret
  • Transfedtstoffer fundet i wienerbrød, tærter og stegte fødevarer

Hvilke fødevarer skal jeg spise?

Der er heldigvis rigtig mange fødevarer, der kan hjælpe frugtbarheden på vej, dette er top 10.

Sesamfrø:
Pakket med antioxidanter, er kendt for at have antiøstrogene egenskaber. Drys dem på alt hvor du synes de passer.
Brug dem fx i wok-retter.

Hørfrø:
Højt indhold af omega 3 & 6, B-vitaminer og magnesium, der er kendt som naturens beroligende middel. Disse hjælper også med at holde hormonerne i balance.
Brug dem fx på din morgengrød eller i din smoothie.

Quinoa:
En super god kilde til kvalitetsprotein, som er super vigtigt for et embryo under udvikling. Børn elsker det, og det er et godt alternativ til ris og pasta.
Brug det i salater, og som alternativ til ris og pasta.

Bladbede/Sølvbede:
En god tilføjelse til din kost for dets alkaliske virkning på kroppen. Det er særligt nyttigt for livmoderslimhinden (sæd favoriserer alkaliske tilstande, så det hjælper til befrugtning).

Avokado:
Der indeholder folat, Vitamin E og essentielle fedtsyrer, er et velsmagende frugtbart kraftværk af essentielle næringsstoffer.

Granatæble
Høj på V og K vitaminer og folinsyre. Granatæblet er i nogle lange et kendt symbol på frugtbarhed og gives blandt andet i gave til brudepar. Folinsyre hjælper med at forhindre misdannelser. Anbefales til kvinder, før de bliver gravide og under graviditeten.

Rødbeder:
En kilde til antioxidanten resveratrol og nitrater. Disse har været kendt for at hjælpe med aldersrelateret infertilitet og forbedre blodgennemstrømningen til livmoderen. Det kan også hjælpe med smertefulde perioder.

Butternut squash:
Sund og lækker, den er pakket med vitaminer, mineraler, antioxidanter og fordøjelige fibre. En sund tarm er afgørende for at slippe af med overskydende hormoner, der kan forstyrre vores hormonbalance. Den er også rig på betacaroten, som er kendt for at bidrage til at øge produktionen af ​​hormonprogesteron.

Økologisk kylling:
En lækker kilde til protein, zink, jern, alle vigtige byggesten til en sund graviditet.
Økologisk er bedst med det formål at holde kroppen fri for overskydende hormoner og antibiotika. Og hvem elsker ikke en god stegt kylling.

Æg:
En fantastisk kilde til protein. Pakket med vitaminer og gode fedtstoffer, som alle er nødvendige for at skabe en sund baby.

Bøger om fertilitet og kost

Hvis din nysgerrighed omkring fertilitet og kost er blevet skærpet yderligere, har vi her fundet 3 bøger om emnet, vi varmt kan anbefale.

BLIV GRAVID
FORØG DINE CHANCER PÅ 3 MÅNEDER Din krop er intelligent – også når det handler om at blive gravid. Er der ubalancer på spil, vil den helt naturligt skrue ned for frugtbarheden. Det kan derfor være en god idé at forberede din krop til graviditet – gennem kost, livsstil, mindset og motion

SPIS DIG GRAVID
Bogen er gennemrevideret og ajourført med de nyeste råd, undersøgelser og anbefalinger, ligesom Sukkertabellen – der viser sukkerindekset for en lang række fødevarer – er udvidet og opdateret.

SUND, GLAD OG GRAVID
Elsk, spis og tænk dig til en sund graviditet Her er en helt unik graviditets-guide til dig der ønsker at blive gravid eller måske allerede er det. Bogen giver indsigt i hvordan man positivt kan påvirke sit barn, selv længe inden det er undfanget.