Alle forældre stræber naturligvis efter glade, raske og dygtige børn.
Forskere har fundet frem til 10 steps, der giver dig et forspring, i kampen om glade børn. De er absolut værd at læse, og faktisk forholdvis nemme at implementere og efterleve.

Det meste er ting vi allerede ved. Men mange af os er måske dårlige til rent faktisk at efterleve de gode intentioner i hverdagen. Det er vigtigt, og kan ikke understreges nok, hvor meget forskel det gør for vores børn.

Lad os se på, hvad det virkelig er, forskerene siger giver os glade børn.

1: Sørg for selv at være glad

Det lyder fjollet. Men en af grundstenene i forhold til at give sine børn en glad barndom, er selv at sørge for grundlæggende at være glad.

Omfattende forskning har etableret en betydelig forbindelse mellemmødre, der føler sig deprimeret og " negative udfald " i deres børn, blandt andet udadreagerende børn og andre adfærdsproblemer . 
Forældre depression synes faktisk at forårsage adfærdsmæssige problemer hos børn generelt.

Og hvordan sørger man så for at være glad! Udover alle de åbenlyse faktorer i livet, har forskere fundet at det hjælper os helt utroligt at tilbringe tid med venner og familie. I sær mennesker der selv griner og har det sjovt.
Neuroforskere mener at høre en anden person grine udløser spejl-neuroner i en region af hjernen, der gør at lytteren selv føler de griner.

Her kan du læse mere om at blive glad

2: Lær dine børn at opbygge relationer

Ingen benægter at lære om relationer er vigtig – men hvor mange forældre bruger rent faktisk den nødvendige tid på at lære sine børn det? Børn skal lære hvordan man forholder sig til andre? Det hjælper ikke noget at vi blot siger ‘Hey, stop lige det der’ når brødrene skændes. Eller ‘I skal ikke blive uvenner’ når pigerne vil have den samme Barbie. Det giver ikke vores børn forståelsen af hvorfor eller hvordan. Det lærer dem ikke, hvorfor den anden reagerer som han/hun gør. 

Og faktisk tager det hverken lang tid, eller specielt hårdt arbejde at lære sine børn de gode relationer, Man kan starte med at tilskynde sine børn til at udføre små handlinger af venlighed. At opbygge empati . Dette bygger ikke kun væsentlige færdigheder og gør dine børn bedre mennesker , forskning viser også at det i det lange løb det gør dem gladere .

 

3: Forvent anstrengelse, ikke perfektion

Perfektionistiske curlingeforældre og tigermoms – CHILL!

Forældre der har for høje forventninger til, og presser børnene for hårdt
er mere tilbøjelige til at have børn med et højt niveau af depression , angst , og stofmisbrug i forhold til andre børn.

Forskningsresultaterne taler meget tydeligt! Beløn anstrengelse – og straf ikke fiasko.

Et forsøg har påvist at børn der ofte blev rost for deres intelligens, valgte et nemt puslespil, for ikke at risikere at fejlse, og dermed miste der opnåede status. Hvorimod børn der var blevet rost for deres vilje, og anstrengelser, valgte et svært puslespil, fordi de var klar over at de ville blive rost for at gøre forsøget, og ikke ville blive straffet for ikke at kunne gennemføre.

4: Lær dit barn at se lyst på tingene

Vil du undgå en sur og tvær teenager?
Så bør du allerede i en helt tidlig alder, lære dit barn at se lyst på tingene. Have et optimistisk sind, og vise dem, at selvom tingene går imod dem – kan man altid lære noget.

Ti -årige , der lærer at tænke og fortolke verden optimistisk er halvt så tilbøjelige til depression, når de senere går gennem puberteten.

Forfatter Christine Carter udtrykker det simpelthen : “Optimisme er så tæt knyttet til lykke, at de to næsten kan sidestilles . ”
Hun sammenligner optimister med pessimister og finder optimister er:

  • mere succesfulde i skolen , på arbejdet og til sport
  • sundere og lever længere
  • mere tilfredse med deres ægteskaber
  • mindre tilbøjelige til at få depression og angst

5: Lær dit barn følelsesmæssig intelligens

Følelsesmæssig intelligens er en færdighed, ikke en medfødt egenskab.
Forudsætningen om at børn bare “naturligt” vil komme til at forstå deres egne følelser (endsige andres) er ganske enkelt forkert. Det er et ansvar vi som forældre bærer, og bør lærer vores børn fra små. 

Barn : “Jeg er så så så vred på dig”
Forælder: “Jeg kan godt se du er vred på mig, meget vred på mig. Fortæl mig hvorfor. Er du også skuffet, fordi jeg ikke vil lade dig have en legeaftale lige nu?”
Barn : “JA !! Jeg vil gerne have en legeaftale lige nu”
Forælder: “Jeg kan godt forstå du er ked af det. Det er helt okay”

Sørg for at trøste barnet, og møde det i følelsen. Det behøver ikke være drønpædagogisk. Det vigtigeste er at barnet føler sig forstået. Og for dig er det vigtigt at holde ved. Udvise forstpelse og trøste. 

6: Form glade vaner

Vi er ved step 6, og det kan ganske vist virke som enormt mange ting man skal huske. Husk at gode vaner er guld. Alle steps kan hurtigt blive til gode vaner, for både jer som forældre, og for jeres børn.

Hordan hjælper man børn med at opbygge gode og glade vaner? Carter har nogle gode metoder, der bakkes op af forskning:

1: Fjern stimuli – sørg for at fjerne distraktioner.
2: Gør det offentligt – giv jer selv nogle mål, og fortæl gerne om det. Det giver jer et naturligt pres fra sociale kanaler.
3: 1 mål ad gangen – sørg for at have ét mål ad gangen. Alt andet virker for overvældende, og resulterer blot i fiasko. Især for børn, er det for meget at have mere end eet mål.
4: Hold ved! – forvent ikke perfektion fra starten. Men hold humøret og gejsten oppe, så skal I nok når målet sammen, som en familie.

7: Lær dine børn selv-disciplin

Selvdisciplin i børn er mere en indikator for fremtidige succes end intelligens – eller de fleste noget andet , for den sags skyld.

…Førskolebørns evne til at forsinke tilfredsstillelse, siger meget om barnet. Selvdisciplin letter læring og informationsbehandling. Desuden gør selvdisciplin børn bedre at klare frustration og stress og har tendens til at have en større følelse af socialt ansvar . Med andre ord , selvdisciplin fører ikke bare til succes i skolen og og rolige middagsmåltider, men til større lykke, flere venner og øget engagement generelt.

8: Mere legetid

Vi læse en masse om mindfulness og meditation i disse moderne tider – og begge er ganske stærke midler til glade børn på den lange bane.

Men at få børn til at gøre det jævntligt, kan på den anden side være lidt af en udfordring. Men hvad virker så næsten lige så godt?

De fleste børn praktiserer allerede mindfulness – nyder nuet – når de leger. Men børn i dag bruger desværre mindre tid på at lege både indendørs og udendørs … Undersøgelser viser at børn over de sidste 2 årtier har mistet 8 timers fri og spontan, ustruktureret legetid.

Legetid er ikke kun sjov og ballade. Det er også enormt lærerigt for børn.

Forskere mener, at dette dramatiske fald i “ustruktureret frikvarter” er delvist ansvarlig for at bremse børns kognitive- og følelsesmæssige udvikling … Ustruktureret leg hjælper børn med at lære hvordan man arbejder i grupper , hvordan man  deler, forhandler, løser konflikter, regulerer deres følelser og adfærd og tale for sig selv.

9: Skab et lykkeligt miljø for dine børn
Vi er ikke meget for at indrømme det, men miljøet omkring os påvirker vores generelle humør og velvære.
Det samme gør sig gældende med børn. For at skabe et trygt og lykkeligt miljø for sine børn, er der nogle ting man bør overveje nøje.

Mindre TV

… Forskning viser en stærk sammenhæng mellem lykke og børn der ikke ser fjernsyn. Sociologer mener at mennesker der er lykkeligere end gennemsnittet, har en tendens til at se betydeligt mindre tv end ulykkelige mennesker. Vi ved ikke om TV gør folk ulykkelige, eller om folk der allerede er ulykkelige blot ser mere TV. Men vi ved at der er en masse af aktiviteter, der vil hjælpe vores børn med at udvikle sig til glade veltilpassede individer. Derfor bør vi begrænse tiden vores børn ser TV, og i stedet lave det der gør dem gladere i det lange løb

10: Spis middag sammen

Nogle gange beviser videnskab, at ores bedsteforældre allerede vidste det heled. Noget så simpelt som at spise middag sammen (med slukket TV) er et af de øjeblikke i løbet af en dag, mange børn refererer til som deres mest glade øjeblik. 

Undersøgelser viser, at børn der spiser middag med deres familier regelmæssigt er mere følelsesmæssigt stabile og mindre tilbøjelige til at misbruge stoffer og alkohol på længere sigt. De fik bedre karakterer, de har færre depressive symptomer, især blandt unge piger  og de er mindre tilbøjelige til at blive overvægtige eller få en spiseforstyrrelse.